Hoe zou het zijn als we Jeans gaan zien als enabler voor beweging naar een duurzame wereld?
Als motor voor positieve werkgelegenheid en bovenal als kledingstuk waar we trots op kunnen zijn en terecht blij van kunnen worden.
Doel: een spijkerbroek die echt goed voelt! Gemiddeld hebben we 5,4 spijkerbroeken per persoon in de kast liggen. Echter van de huidige spijkerbroek kun je eigenlijk niet blij worden. Ze illustreren wat er allemaal verkeerd gaat in de textielindustrie met dramatische sociale en ecologische gevolgen.
2016- heden
Impact: Regeneratieve denim met een lage footprint door het besparen van veel water en CO2. Voor het welzijn van de aarde en de volgende generaties. Lokaal gemaakt van lokale materialen.
Partners: Goudgoed, CETI, Purfi, Puredenim, OBEY en het Alfa College/Groningen.
Rol ReBlend: Initiator, orchestrator
Status: Lancering OBEY X ReBlend x Makers Unite September 2024. Gemaakt van ReDenim 2.0; 100% gerecycled katoen. 50% post-consumer jeans uit Groningen, mechanisch gerecycled in Frankrijk, met 50% innovatief gerecycled pre-consumer katoenafval in België. Van het gesponnen garen wordt in Italië fantastische denim gemaakt met behulp van het Smartindigo-proces. Bij Makers Unite in Amsterdam wordt de stof verwerkt tot OBEY design.